may danışmanlık hizmetleri


İnsana Yatırım Yapan Yüzde 40 Fazla Kazanıyor - Röportaj

BATIDA IIP STANDARDI UYGULAYAN FİRMALARIN VERİMLİLİĞİ YÜKSELDİ
İnsana yatırım yapan yüzde 40 fazla kazanıyor

Türkiye'de yeni tanınmaya başlayan kalite standardı stratejilerin iş sonuçlarına dönüştürülmesinde etkin bir araç olarak tanımlanıyor

Bu standardın ciddiyetle uygulandığı İngiltere'de verimliliği artan şirketler ülke ekonomisine yılda 1.5 milyar dolar ekstra kazanç sağlıyor.

İNCİ KORKMAZ

Son yıllarda Türkiye'de yeni bir kalite standardı gittikçe popüler olmaya başladı. Kısa adı IIP ("ay ay pi" diye okunuyor) olan "Investors in People" yani insana yatırım yapanlar olarak Türkçeleştirilen bu yeni standart aslında adından da anlaşılacağı gibi çalışanlarının gelişimine yönelik yatırım yapan firmalara veriliyor. Bu hafta sizleri işte bu IIP standardını tanıtmak istedik. Ama önce isterseniz bu standartın nasıl doğduğundan bahsedelim biraz.

1990'lı yılların başları İngiliz ekonomisine olumsuz koşulların hakim olduğu, işletmelerin düşük verimlilik / yüksek maliyet döngüsü içinde bulunduğu bir dönemdir. Döneme özgü koşullarda ilgili kesim temsilcileri - hükümet, kooperatifler, İşçi Sendikaları, İngiliz Endüstrisi Konfederasyonu - çözüm üretmek üzere bir araya gelirler. Yapılan kapsamlı çalışmalardan sonra İngiliz işgücünün eğitim, bilgi ve becerisinin artırılması kararı alınır. Bu karar doğrultusunda bir standart geliştirilir. 1991 yılında standart kapsamlı testlerden geçirilir. İngiliz ekonomisinin tüm sektörlerini temsil eden, farklı büyüklüklerdeki en başarılı şirketlerin Standarda ilişkin deneyimlerinin çok olumlu olması ile standart ilgili tüm kesimlerin tam onayını alır ve 1991 yılında ulusal bir kalite standardına dönüşür.

Zamanla İngiltere dışında pek çok ülke bu standardı uygulamaya başlar ve bu standart 1998 yılında ise uluslararası bir kalite standardı haline dönüşür. Bugün 26 ülkede toplam 34.000 organizasyon bu standarda ulaşmış durumda. 20.000 den fazla organizasyon ise standarda ulaşma yolunda taahhüt aşamasında bulunuyor.

IIP'nin ilk Türk danışmanı Dr. Sema Özçer ile bu hafta bu yeni standart hakkında konuştuk.

Motivasyon artıyor

- IIP hakkında biraz bilgi verebilir misiniz?

Investors in People (IIP), çalışanların organizasyonun hedef ve amaçları doğrultusunda geliştirilmesini sağlamak amacıyla 1991 yılında geliştirilmiş uluslararası, ilk ve tek insan kaynağı standardı. Standart organizasyonel performansın insan kaynağının geliştirilmesi yoluyla artırılmasını öngörüyor. Şirket başarısında insan kaynağının oynadığı rolün önemi farkedildiğinden beri tüm kuruluşlar çalışanlarının performansını artırmak için yoğun çaba harcıyor, eğitim-gelişim olanakları sunuyor. Neredeyse tüm çabalarımızı insanlarımızın performans kapasitelerini artırmaya odaklamış durumdayız. IIP'nin temel çıkış noktası şu; kuruluş çalışanlarının kendilerini değerli hissetmelerini sağlamadıkça motivasyonlarını ve dolayısıyla verimliliklerini artıramayız.

- Bu standardı almak isteyen kurumun olmazsa olmazları nelerdir?

Standart 10 ana gösterge ve 39 kriterden oluşuyor. Bir organizasyonun standarda ulaşabilmesi için, 10 gösterge ve 39 kriteri karşılayan anlayış ve uygulamalara sahip olması gerekiyor. IIP sonuç odaklı ve esnek bir yaklaşım olduğu için, kuruluşlar bu ilke ve göstergelere uygunluğu, istediği yöntem ve araçları kullanarak sağlayabiliyor. Bu yüzden bulunduğu sektör, büyüklüğü ya da insan kaynağı uygulamalarının hangi noktada olduğuna bakılmaksızın her türlü kuruluş Investor In People'a ulaşmak için yola çıkabilir. Kuruluş IIP Türkiye'ye bu talebini ileterek süreci başlatabilir.

- Başvurusu kabul edilen kurum nasıl bir süreçten geçer?

Başvuru yapan kuruluşa IIP Türkiye yapılacak çalışmalar için bir teklif iletir, teklif onayını takiben süreç başlar. Bir organizasyonun standarda ulaşarak insana yatırım yapan (IIP) bir organizasyon olarak onaylanması birbirini izleyen 6 aşamayı (farkındalık, teşhis, taahhüt, uygulama, değerlendirme, ödül) içeriyor.

- Dünyadaki örnekleri kimler ve ne gibi faydalar sağlıyorlar?

Bu gün 26 ülkede toplam 34.000 organizasyon standarda ulaşmış, 20.000'den fazla organizasyon ise standarda ulaşma yolunda taahhüt aşamasında bulunuyor. HSBC, Mc Donald's, BBC, BMW, AXA, TNT ve Marks&Spencer IIP ödülünü almış başarılı şirketlerden sadece birkaçı.

Maliyet 20.000 Avro

- Türkiye'deki örnekleri kimler ve hangi aşamadalar?

Ülkemizde Boehringer Ingelheim, Garanti Bankası, JTI Türkiye, MCT, TNT Express ve Turkcell IIP Statüsüne ulaşmış, ödüllü şirketlerimiz. IIP'e ulaşmak üzere çalışmalarını sürdüren kuruluşlarımızdan; AstraZeneca, BEKSA, CEVA Lojistik, TOFAŞ, Thames Water Türkiye uygulama aşamasındalar, sürece yeni giren BORUSAN Lojistik ise taahhüt aşamasında bulunuyor.

- Peki IIP standartına sahip olmak isteyen bir şirket bu iş için ne kadar para harcıyor?

Her IIP projesi şirketin büyüklüğü, çalışan sayısı, çalışanların demografik özellikleri, organizasyonel yapısı ve lojistik olarak ne kadar geniş bir alana yayıldığına bağlı olarak fiyatlandırılıyor. 200 kişilik bir şirket için ortalama 20 bin Euro'luk bir bütçeden bahsedebiliriz. Ancak, proje bedelleri çalışan sayısı ile doğru orantılı değil. Yani, 400 kişilik bir şirket için ortalama bedel 40 bin Euro gibi bir çıkarım yapılmamalı.




Gazete: Yeni Asır İnsan  |  Hit:3448  |  18.03.2007
   
   
anasayfa | biz kimiz | basında biz | danışmanlık hizmetlerimiz | eğitim hizmetlerimiz | investors in people | gelişim atölyesi | referanslarımız | bize ulaşın tasarım xpur.com