Investors in People (IIP)İnsana Yatırımla Rekabet Gücü Kazanmak...Uluslararası bir model: INVESTORS IN PEOPLE
Yıl 1990... İngiliz ekonomisine olumsuz koşulların hakim olduğu bir dönem. İşletmeler düşük verimlilik/yüksek maliyet kısır döngüsü içindeler. İşletmeleri ve dolayısıyla ülke ekonomisini bu dar boğazdan kurtarmak için ilgili tüm kesimler - işçi-işveren kuruluşları ve hükümet - el ele verir, yoğun çalışmalar, kıyaslama ve analizler yaparlar... Çözüm bulunur: "İşgücünün bilgi ve becerisinin geliştirilmesi yoluyla verimliliğin artırılması". Şimdi, " bu yeni bir şey değil!" dediğinize, hatta bir çoğumuzun da "hepimiz yıllardan beri zaten bunu yapmaya çalışıyoruz!" diye düşündüğünüze eminim ki, haklısınız. Yeni olan, bu hedefe ulaşmak için geliştirilen ve sonucu garanti eden yol haritası. Çalışmalar sırasında şu sorunun yanıtı aranır: "Çalışanların gelişimi nasıl sağlanmalı, performansları nasıl artırılmalı ki şirket performansı da artsın?" Konu bütün boyutlarıyla ele alınır ve kuruluş performansının insan kaynağının geliştirilmesi yoluyla artırılması için bütünsel ve sonuç odaklı bir çerçeve sunan Investors in People (IIP=İnsana Yatırım Yapanlar) standardı geliştirilir. Standart çok kapsamlı testlerden geçirilir. Tüm sektörleri temsil eden farklı büyüklükteki çok sayıda şirketin Standarda ilişkin deneyimleri çok olumlu sonuçlar verir ve Investors in People 1991 yılında ulusal standart olarak kabul edilir. Küreselleşme, bir çok ülkenin standardı fark etmesine yol açar ve 1998 yılında standart uluslar arası bir nitelik kazanır. Bu gün 26 ülkede toplam 34.000 organizasyon standarda ulaşmış, 20.000 den fazla organizasyon ise standarda ulaşma yolunda taahhüt aşamasında bulunuyor. HSBC, Mc Donald's, BBC, BMW, AXA, TNT ve Marks&Spencer IIP ödülünü almış başarılı şirketlerden sadece birkaçı. Ülkemizde ise Holiday Inn, Garanti Bankası, JTI, MCT, TNT Express ve Turkcell Investor In People Statüsüne ulaşmış bulunuyorlar.
IIP'NİN AMAÇ VE İLKELERİ
Investors in People, çalışanların organizasyonun hedef ve amaçları doğrultusunda geliştirilmesini sağlamak amacıyla geliştirilmiş uluslararası, ilk insan kaynağı standardı. Bu niteliği ile IIP, performansın artırılmasına ve organizasyonun geliştirilmesine yönelik bir araç. Standart aynı zamanda, bir kuruluşun insan kaynağı yönetimi konusunda hangi noktada olduğunu görmesini sağlayan bir kıyaslama ölçütü. Standardın Planlama, Uygulama ve Değerlendirme olmak üzere 3 temel ilkesi var. Herhangi bir kuruluşun insan kaynağına yaptığı yatırımı performansa dönüştürebilmesi için;
1) Kuruluşun performansını iyileştirmek için stratejiler geliştirmeli, gelişimi PLANLAMALI,
2) Bu stratejileri yaşama geçirmek, çalışanlarını etkin bir biçimde geliştirerek performansını artırmak üzere gerekli UYGULAMA'ları gerçekleştirmeli,
3) Uygulamaların kuruluşun performansı üzerindeki etkisini DEĞERLENDİRME'li ve değerlendirme sonuçlarını daha iyiye ulaşmak üzere kullanmalı.
Standart bu ilkeler doğrultusunda oluşturulmuş 10 ana ve 39 alt göstergeden oluşuyor. Bir organizasyonun standarda ulaşabilmesi için, 10 göstergeyi karşılayan anlayış ve uygulamalara sahip olması gerekiyor. IIP sonuç odaklı ve esnek bir yaklaşım olduğu için, kuruluşlar bu ilke ve göstergelere uygunluğu istediği yöntem ve araçları kullanarak sağlayabiliyor.
IIP' NİN GETİRİLERİ
Standarda ulaşarak IIP ödüllü bir kuruluş olmak, İnsana Yatırım Yapan bir organizasyon kimliği kazanmak kuruluşların iş sonuçlarında ciddi iyileşmeler sağlıyor. 12 yıldır yapılan bağımsız araştırmalar IIP'nin, stratejilerin iş sonuçlarına dönüştürülmesinde etkin bir araç olduğunu net bir biçimde ortaya koyuyor. İşte bazı sonuçlar: 1999’da yapılan kapsamlı bir araştırmanın (1) sonuçlarına göre; IIP ödülü almış organizasyonların %72'sinde rekabet avantajının, %70'inde verimliliğin %40'ında karlılığın arttığı görülüyor. 2004 yılında yapılmış bir başka araştırmada (2) ise; Değişim/gelişim çalışmalarını Investors in People çerçevesinde gerçekleştiren kuruluşların üç yıllık gelişimleri izlendiğinde, yıl bazında çalışan başına karlılık artışının, diğerlerine göre 2,5 katı olarak gerçekleştiği ve bu farkın İngiltere ekonomisine yılda 1,5 milyar dolar katkı sağladığı görülmüştür. Yine aynı araştırmada Investors in People Standardı ile çalışan kuruluşların %80'ni, IIP uygulamalarının bilançoya yansıyan pozitif sonuçları olduğunu ifade etmişlerdir. Investors In People özünde "sürekli gelişim" aracı. Her kuruluş kendi gelişim gereksinimleri doğrultusunda bu aracı kullanabiliyor.. Bu yüzden de IIP'nin her kuruluşa katkısı bu gelişim alanları özelinde farklılaşıyor. IIP'nin bu getirileri nasıl sağladığını, IIP'ye ulaşarak, İnsana Yatırım Yapan bir kuruluş olmanın adımlarını gelecek yazımızda paylaşmak üzere...
(2) Databuild Research & Solutions, Ağustos 2004.
Dr.Sema ÖZÇER
MAY Danışmanlık
Kurucu Ortak
TİSK İşveren Dergisi, Eylül 2005