Investors in People (IIP)Getirileri ve Adımlarıyla INVESTORS IN PEOPLEGeçen yazımızda dünyanın ilk insan kaynakları standardı Investors in People (IIP)'ın tarihçesi, ilkeleri ve getirilerini paylaşmış, IIP statüsüne ulaşmış kuruluş ve şirketlerden örnekler vermiştik. IIP'nin bu getirileri nasıl sağladığını ve IIP'ye ulaşarak Investor in People kuruluşu olmanın adımlarını paylaşmayı bu yazımıza bırakmıştık... Kaldığımız yerden devam edelim...
Investors in People'ın temel çıkış noktası şu; kuruluş çalışanlarının kendilerini değerli hissetmelerini sağlamadıkça motivasyonlarını ve verimliliklerini artıramayız. Şöyle ki; insanlarımızın etkin yönetimi için ne kadar gelişmiş sistemlere sahip olduğumuz çok önemli değil. Önemli olan insanlarımızı doğru yönde geliştirebilmek ve insanlarımıza büyük resme katkı yapan, gerçekten değerli bireyler olduklarını hissettirebilmek. Hepimiz insanlarımızın performansını artırmak için çeşitli eğitim - gelişim olanakları sunuyoruz. Neredeyse tüm çabalarımızı insanlarımızın performans kapasitelerini artırmaya odaklamış durumdayız. Peki bu kapasitenin iş ortamında ortaya konulmasını sağlayacak koşulları, istek ve motivasyonu yaratmaya ne kadar çaba harcıyoruz? Bu çerçevede Investors In People insanlarımızın hem performans kapasitelerinin geliştirilmesi hem de bu kapasitenin iş ortamında kullanılma motivasyonu sağlamaya yönelik bütünleşik bir yaklaşım sunarak sonuca ulaşılmasını sağlıyor... IIP özünde insana inanan ve gerçekten değer veren bir yönetim felsefesini ve yönetsel uygulamaları öngörüyor... Bu yönetim felsefesi çerçevesinde de şirket stratejisi ile insan kaynakları stratejisinin bütünleşmesine dayalı bir yaklaşım. IIP, organizasyonel hedeflerle bireysel hedeflerin entegrasyonunun sağlanması ve çalışanların beceri ve motivasyon inşası üzerine kurulu. Dolayısıyla çalışanlar bütün içindeki yerlerini ve bütüne yaptıkları katkıyı somut olarak görebiliyorlar. Daha çok çalışan katılımı, çalışanların kuruluş hedeflerine katkı sağlayacak biçimde ve gerçek gereksinimler doğrultusunda geliştirilmesi ve başarının takdiri ile kuruluşta motivasyon artıyor, moral düzeyi yükseliyor. Çalışanların işte kalma süreleri artıyor, devamsızlık oranları düşüyor, değişimi kabule hazır olma ve kendini organizasyonla tanımlama artıyor. Nitelikli, motivasyon düzeyi yüksek, potansiyellerini ortaya koyan ve sürekli gelişen çalışanların performans artışı iş sonuçlarında da iyileşmeler sağlıyor. Bu yüzden de standarda ulaşarak "İnsana Yatırım Yapan" organizasyonlar, verimlilik ve karlılık artışı, daha yüksek müşteri tatmini ve kalitede iyileşme yaşıyorlar. Artan performans düzeyleri ile de rekabet üstünlüğü sağlıyorlar.
Investors In People kuruluşu olabilmek için 6 Adım:
Bir organizasyonun standarda ulaşarak insana yatırım yapan (IIP) bir organizasyon olarak onaylanması birbirini izleyen 6 aşamayı içeriyor:
1.Farkındalık: Standardın ne olduğu, tüm çalışanlara ve organizasyona getirilerinin neler olacağı, organizasyon üzerindeki stratejik etkilerinin organizasyon düzeyinde anlaşılması. Bu aşamada şirketin her düzeydeki çalışanlarının standart konusunda bilgilenmesi sağlanarak, şirket düzeyinde IIP'ye ilişkin farkındalık yaratılıyor.
2.Teşhis: Organizasyonun mevcut uygulamalarının, standart baz alınarak gözden geçirilmesi. Bu aşamada organizasyonun mevcut durumunun standart karşısında hangi noktada olduğu ortaya konuluyor, standart ile şirketin mevcut durumu arasındaki farkın analizi yapılıyor ve bir teşhis raporu hazırlanıyor.
3.Taahhüt: Organizasyonun standarda ulaşması için gerçekleştirmesi gereken çalışmaları içeren bir eylem planı hazırlanıyor. Organizasyon bu eylem planını uygulamak için taahhütte bulunuyor ve bu taahhüdü tüm çalışanlarına duyuruyor. Eylem planını uygulayacağını taahhüt ederek teyit mektubunu imzalayan organizasyona, sergilediği kararlılığın göstergesi / ödülü olarak "taahhüt sertifikası" veriliyor.
4.Uygulama: Değişim için planlama yapılması ve harekete geçilmesi. Bu aşamada, teşhis aşamasında belirlenen tüm alanlarda eksiklerin giderilmesi için hazırlanan eylem planında yer alan uygulamalar başlatılıyor.
5.Değerlendirme: Bu aşamada organizasyonun uygulamaları ne ölçüde hayata geçirdiği, standardı karşılayıp karşılamadığı değerlendiriliyor.
6.Ödül: Değerlendirme aşamasında standarda uygun olduğu belirlenen organizasyonun uygunluğu onaylanıyor ve kuruluş Investors In People statüsüne ulaşıyor. Ödül bir taçlandırma. Standarda ulaşmak aslında bir son değil, kuruluşta sürekli öğrenme ve gelişim kültürünün tohumunun varolduğunun bir göstergesi ve bir başlangıç. Gelişimin ödülden sonra da sürdürülmesi gerekiyor. Standarda ulaşan kuruluşlar 3 yılı geçmeyen periyotlarla değerlendirilerek standarda uygunluğun sürekliliği sağlanıyor. Sonuç olarak; kuruluşların Investors In People statüsüne ulaşması, insanına gerçekten yatırım yapan bir kuruluş kimliği kazanabilmesi için "insanlarımız en değerli kaynağımızdır" ifadesini duvar yazısı olmaktan çıkarıp gerçekliğe dönüştürmesi gerekiyor...
Dr.Sema ÖZÇER
MAY Danışmanlık
Kurucu Ortak
TİSK İşveren Dergisi, Ekim 2005